Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the redirect-redirection domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /usr/home/rokkopernika/www/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the polylang domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /usr/home/rokkopernika/www/wp-includes/functions.php on line 6114
Powstaje księga jubileuszowa o szkołach imienia Kopernika – Rok Mikołaja Kopernika UWM
••• 2023 Year of Nicolaus Copernicus

Powstaje księga jubileuszowa o szkołach imienia Kopernika

Popiersie Kopernika

Na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego funkcjonuje dzisiaj 30 szkół imienia Mikołaja Kopernika. Przypadający w roku 2023 jubileusz 550-lecia urodzin astronoma stał się odpowiednią okazją do zaprezentowania tych placówek oświatowych, a tym samym zmiany społecznego traktowania patronatu szkół.

Zdecydowana większość ze szkół istnieje w miastach liczących ponad sto- lub kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców, mimo tego świadomość społeczna, że takie szkoły działają, jest niewielka.

W Polsce wszyscy kojarzą Mikołaja Kopernika z Toruniem, rzadziej z Fromborkiem, a niewielu z Lidzbarkiem Warmińskim, Lubawą czy Olsztynem. Trzeba wielu zabiegów, głównie działań edukacyjnych, by tę tendencję odwrócić, a przynajmniej wyrównać. Przecież to na Warmii Kopernik przebywał prawie 40 lat, tu opracował i opisał teorię heliocentryczną, pozostawił trwałe ślady, jak chociażby tablicę astronomiczną zapisaną własną ręką, czy oryginalne XIV-wieczne pomieszczenia na zamku olsztyńskim, w których kilka lat mieszkał i pracował.

Zagadnienie szkół imienia Mikołaja Kopernika do dnia dzisiejszego nie zostało opracowane. Dlatego dwie badaczki – historyczka i dydaktyczka dr hab. Izabela Lewandowska, prof. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz dr Iwona Jóźwiak, metodyczka zatrudniona w Warmińsko-Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, zdecydowały się podjąć tego zadania. Oprócz kwerendy archiwalnej i bibliograficznej, autorki wystosowały do szkół ankietę internetową, aby uzyskać informacje w jaki sposób dzisiaj świętuje się postać Mikołaja Kopernika – ich patrona.

Złożona do druku (ma się ukazać w czerwcu br.) monografia składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwszą poświęcono historii i współczesności szkół imienia Mikołaja Kopernika. W układzie chronologicznym przedstawiono pierwsze lata powojenne w ówczesnym województwie olsztyńskim, okoliczności nadawania patronatu, przygotowania i realizację wielkiego jubileuszu 500-lecia urodzin astronoma w 1973 roku, działalność popularyzacją szkół szczególnie w roku powtórnego pochówku uczonego w 2010 roku oraz  i współczesną aktywność placówek zakresie popularyzacji patrona.

W części katalogowej omówiono w układzie alfabetycznym szkoły kopernikowskie województwa warmińsko-mazurskiego.

Najstarszą szkołą kopernikowską (przyjmując za kryterium czas nadania szkole imienia) jest najprawdopodobniej Szkoła Podstawowa w Lidzbarku Warmińskim (1945 rok), natomiast najmłodszą Szkoła Podstawowa w Kinkajmach (2022 rok), która przekształciła się z wcześniej istniejącego gimnazjum noszącego imię Kopernika.

Intencją autorek było nie tylko opisanie szkół regionu warmińsko-mazurskiego, ale także, a może przede wszystkim pobudzenie do refleksji, zainspirowanie społeczności szkolnych do zredefiniowania w pewnym sensie miejsca patrona w szkole. Ponadto katalog działań różnych placówek może stać się bazą dobrych praktyk i inspiracją do działań związanych z upamiętnianiem tego wielkiego naukowca we własnej placówce; może skłonić je do utworzenia sieci współpracy w zakresie tematyki nie tylko związanej z patronem – może zaowocuje to współpracą choć części, jeśli nie wszystkich szkół.